سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وکیل پایه یک

طلاق زوجه به دلیل عسر و حرج

    نظر

عسر و حرج

عسر: به معنای مشقت، شدت، صعوبت و  سختی

حرج: به معنی ضیق، در تنگنا قرار گرفتن

حال که با مفهوم کلی عسر و حرج آشنا شده اید، به تشریح کاملی از طلاق زوجه به دلیل عسر و حرج می پردازیم. تا به آگاهی کاملی از تمامی زوایای این امر دست یابید.

همانطور که بارها در مقالات مربوط به دعاوی خانواده به آن اشاره کرده ایم با استناد به قانون مدنی حق طلاق با مرد می باشد. یعنی زوج با در اختیار داشتن حق طلاق هر زمان که بخواهد می تواند بدون دلیل خاصی و یا اثبات مسئله ای همسر خود را با پرداخت حق و حقوق مالی مانند: مهریه طلاق دهد . اما این قانون در مورد طلاق از طرف زوجه صدق نمی کند. اگر زوجه بخواهد از همسر خود جدا شود و یا طلاق بگیرد باید دلایل خود از جمله عسر و حرج را اثبات نماید.  

زوجه زمانی که دچار عسر و حرج می شود می تواند با استناد به شروط دوازده گانه ضمن عقد نکاحی که در سند ازدواج و یا عقدنامه قید شده است ، دادخواست طلاق بدهد .

با اشاره به موارد قانونی دادخواست طلاق از طرف زوجه، طلاق عسروحرج ، باید قاضی رسیدگی کننده به پرونده، دلایل دال بر  عسر و حرج زوجه را بپذیرد.  در صورت عدم پذیرش دلایل و اینکه قاضی دلایل زوجه را  عسر و حرج تشخیص ندهد ، حکم به طلاق زن ، نخواهد داد و زوجه نمی تواند با استناد به این دلایل طلاق بگیرد.

در ماده 1130 قانون مدنی ، امده است که بر اساس آن :  عسروحرج ، عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای زوجه ، با مشقت ، همراه ساخته و تحمل آن ، مشکل باشد » . بر این اساس ، در تعریف عسر و حرج ، می توان گفت که شرایط سخت و غیر متعارفی که تحمل آن از عهده زن ، خارج بوده و به واسطه چنین شرایطی ، نتوان به زندگی مشترک ادامه داد ، تحت عنوان عسر و حرج ، شناخته می شود .

حمیرا پارسا وکیل پایه یک دادگستری

02188554580